Vandra genom tid och rum

På Farabols vandringsleder får du möjlighet att hitta bygdens smultronställen. Historiska platser gömmer sig i skog och mark. Har man turen på sin sida visar sig skogens vilda djur. Beroende på årstiden finns möjlighet att plocka bär och svamp längs vägarna. Här kan du vandra genom landskapet och njuta av stillheten.   Fem vandringsleder är märkta med färgade stolpar och dessa är:
  • Höjdleden till Blekinges högsta punkt
  • Dalgången genom byn och längs Farabolsån
  • Vita sten visar vägen till en gammal gränssten
  • S Grytsjöleden går till tre-läns-stenen Grytesten
  • Mulatorpsleden till Naturreservatet Mulatorp

hojd
Läs mer på Naturkartans hemsida: Hem

HÖJDLEDEN längd 7,15 km Vandringsleden startar vid Farabols skola där du följer orange ledmarkeringsstolpar västerut genom grustaget. Leden går genom mestadels skog på grusvägar förbi nedslagsplatsen B17 1944, längs Svartasjön upp till Rävabacken. Även om utsikten inte är vidsträckt så är Rävabacken Blekinges högsta punkt 189,65 m ö h. Leden går därefter tillbaka till Farabols skola. Det går även bra att cykla leden. Du får emellertid leda cykeln en kort sträcka längs en smal stig vid Svartasjön.

vitastenLäs mer på Naturkartans hemsida: Hem VITA STEN LEDEN längd 9,3 km startar här vid Farabols skola där du följer vita ledmarkeringsstolpar. Du går först norrut en kort sträcka längs Farabolsvägen, här låg byns sista lanthandel innan du tar höger ned på en grusväg. Leden passerar långa trälängor (fd militärförråd) innan du återigen kommer upp på Farabolsvägen och fortsätter söderut ca 300 meter innan du tar av österut in på Hjortalidsvägen mot Fridafors. Leden går längs lättvandrad grusväg där du följer vita stolpar. Leden går också utmärkt att cykla, förutom sista delen som är 300 meter i skogsterräng innan du är framme vid Vita sten. Leden följer samma väg tillbaka till Farabols skola.
dalbroLäs mer på Naturkartans hemsida: Hem DALGÅNGSLEDEN längd 6,2 km Vandringsleden startar vid Farabols skola, där du följer gula ledmarkeringsstolpar. Du går först norrut en kort sträcka längs Farabolsvägen. Här låg byns sista lanthandel innan du tar höger ned på en grusväg. Leden passerar långa trälängor (fd militärförråd) innan du återigen kommer upp på Farabolsvägen och fortsätter söderut ca 700 meter. Efter bron över ån svänger du höger och följer längs ån genom dalgången där du har både odlade marker och skog runt omkring dig. Så småningom viker leden av åt höger över en grusås och korsar ån för att sedan gå tillbaka norrut längs Betlehemsvägen. Så småningom passerar du en pestkyrkogård innan du återvänder norrut på Farabolsvägen tillbaka till skolan.
GrysjoLäs mer på Naturkartans hemsida: Hem S. GRYTSJÖLEDEN LÄNGD 13,9 km Vandringsleden startar vid Farabols skola, där du följer gröna ledmarkeringsstolpar västerut genom grustaget. Leden går genom mestadels skog på grusvägar upp till trelänsstenen mellan Blekinge, Småland och Skåne. Längs leden vandrar du genom olika skogsbestånd, allt från ungskog till gammal naturskyddad skog. Du passerar flera torpruiner från 1800-talet och stora stenblock är spår efter istiden. Leden går längs sjökanten med fina utsiktsplatser och fortsätter över Grytelid (fram till 193o-talet körväg i området). Rävabacken (Blekinges högsta punkt 189,65 m ö h) och nedslagsplatsen av flygplanet B17 1944 ligger längs leden.
MulatorpLäs mer på Naturkartans hemsida: Hem MULATORPSLEDEN längd 10,2 km Vandringsleden startar vid vändplatsen (P-plats) vid S Grytsjön, där du följer röda ledmarkeringsstolpar. Över Grytelid (fram till 193o-talet körväg i området) passerar du Sandtaget (gårdsnamn). Efter 200 m svänger du till höger. Rävabacken ligger längs leden (Blekinges högsta punkt 189,65 m ö h). Efter 200 m svänger du till höger genom tallskog förbi Agngylet och Linön (gårdsnamn). Sväng sedan till vänster och efter 400 m till vänster igen på stigen fram till skogsvägen, sedan åt höger. Vid Hejsjön till höger förbi torpruinen Hejsjöhaga (Smör-Svennens) in i Mulatorps reservat. I reser-vatet går vår led 300 m och fortsätter sedan norrut. Mulatorpet, en gammal gårdsmiljö med hamlade träd, betesmarker och en pestkyrkogård. I början av 1900 talet bodde här i byn 31 personer på 7 olika torp. De sista flyttade 1990. Efter ca 1,2 km sväng till höger vid torpruinen Nybro-Håkans. Lägg märke till fägatan. Fortsätt genom skogen åter förbi Linön. Efter 300 m sväng vänster genom skogen förbi en torpruin och slutligen åter till P platsen vid S Grytsjön.
Tänk på att respektera naturen, lokalbefolkningen och djurlivet genom att lämna leden så som du själv vill finna den. Tack